دوازدهم ژوئن مصادف با 22 خرداد ماه روزی است که به عنوان روز جهانی مبارزه علیه کار کودک شناخته می‌شود. کار کودک از سوی سازمان جهانی کار ممنوع اعلام شده است.

این روز فرصتی است برای یادآوری این واقعیت تلخ که روزانه میلیون ها کودک در سراسر جهان در معرض هجوم انواع خطرات و آسیب ها قرار می گیرند و کودکی آنها به تاراج می رود. این روز فرصتی است برای آنکه به یادمان بیاید کودکان هنوز در سراسر جهان و در کشورمان در بدترین شرایط کار می‌کنند و مجبورند کودکی‌شان را به دستمزدی اندک بفروشند.

موارد بهره‌کشی اقتصادی از کودکان با توجه به آنکه نیروی کار ارزان قیمت محسوب می‌شوند و در مقایسه با بزرگسالان خواسته‌های کمتری دارند و راحت تر کنترل می‌شوند و احتمال انتظار آنها نسبت به شرایط ناعادلانه کار کمتر است، در سراسر جهان و در کشور ما فراوان است.

کشور ایران از سال 1373 به پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک پیوسته است. به موجب ماده 32 این پیمان‌نامه کشورهای عضو متعهدند از کودک در برابر بهره‌کشی اقتصادی و هر فعالیتی که مخل رشد جسمانی، ذهنی، اخلاقی یا اجتماعی شود، حمایت کنند. انجمن یاری کودکان در معرض خطر در راستای حمایت از کودکان همواره کوشیده است و کودکان کار یکی از مهمترین گروه هدف این انجمن است.

انجمن یاری کودکان در معرض خطر همواره در این روز برنامه‌هایی را با حضور کودکان تحت حمایت خود جهت آگاهی‌رسانی در خصوص مبارزه علیه کار کودک و ضرورت تلاش برای حذف آن برگزار می کند.