خانه کودکیار صباشهر

 

«خانه کودک­یار صباشهر» یکی از پروژه­‌های آموزشی حمایتی انجمن است که در صباشهر فعالیت می‌کند. صباشهر واقع در بخش مرکزی شهرستان شهریار، در سال 1375، از ادغام روستاهای قاسم‌آباد، قندیشاد، شهرک مصطفی خمینی، کبودین، اسلام‌آباد و ویره تشکیل شده ‌است.

هدف اصلی از تعریف و را‌ه‌اندازی پروژه خانه کودک­یار صباشهر، ارائه خدمات آموزشی و حمایتی به کودکان محروم و در معرض خطرِ ساکن در این منطقه است. انجمن یاری کودکان در معرض خطر در پی تحقیقات میدانی و برقراری ارتباط با ساکنان محلی، ضرورت آموزش و حمایت از کودکان ساکن در این شهر را شناسایی کرد و سرانجام با همکاری و همراهی معتمدین و مردم محلی و کمک‌های مردمی توانست خانه‌ای را در صباشهر اجاره کرده و فعالیت حمایتی خود را رسماً در تاریخ اول اردیبهشت 1390 آغاز کند. اکثر کودکان تحت حمایت در خانه کودک‌یار صباشهر، کودکان مهاجرِ افغانستانی هستند که به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده‌هایشان و نیز به دلیل نداشتن کارت اقامت و اوراق هویتی از تحصیل محروم هستند.

معصومه صادقی، معلم خانه کودک صباشهر:

 

خانه کودکی کودکانی است که کودکی شان به تاراج رفته است؛ خانه‌ای امن برای کودکان در معرض خطر است که خستگی شان را پشت در می گذارند و با خنده های بلندشان آرزوهایشان را در آنجا می یابند. کودکان در این خانه اوقاتی خوش را می گذراند و فارغ از مسئولیت های بزرگشان در بیرون، دیگر به فکر اسپند دود کردن، باقالی پاک کردن و واکس زدن کفش های عابران نیستند. آنها در این خانه امن فقط به بازی کردن و آموختن فکر می کنند. خانه کودک صباشهر پر از خنده دختران و پسرانی است که دست هایشان پینه زده از کار کردن است. آنان کودکان فردایند که می خواهند بزرگ شوند و به آرزوهای کوچک و بزرگشان برسند.

این خانه امکان رفتن کودکان را به مدارس دولتی فراهم می کند و آنها را وارد چرخه آموزش می کند. آنها در این خانه احساس امنیت و آرامش می کنند، با زبان مادریشان صحبت می کنند و هم زبان فارسی را یاد می گیرند.

کودکان که در بیرون خشونت و بی عدالتی را تجربه می کنند، در خانه صباشهر سعی می کنند خشونت را کنار بگذارند و در کنار هم شادی را تجربه کنند. آنها با دستهای کوچک شان آرزوهای شان را می بافند، شاید به دست من و تو برسد.

خانه کودک­یار صباشهر، محیطی دوستدار کودک است. در این محیط برنامه­‌های چندوجهی آموزش پیگیری می‌­شود و به همه ابعاد یادگیری کودک توجه می‌شود. در این محیط کودکان با حقوق خود آشنا می‌­شوند و توانمند می‌شوند تا بتوانند با ارتقای مهارت‌های زندگی، شرایط زندگی خود را بهبود بخشند و در برابر انواع خطرات و آسیب­‌ها از خود محافظت نمایند.

بدین ترتیب در این راستا اهداف اختصاصی زیر دنبال می‌­شود:

  • رشد اعتماد به نفس کودکان
  • تقویت مشارکت کودکان و خانواده‌های ایشان در جامعه محلی
  • رشد خلاقیت کودکان
  • ارتقای سطح مهارت­‌های زندگی در میان کودکان و خانواده­‌های آنان
  • آموزش حقوق فردی و اجتماعی به کودکان و خانواده­‌های آنان
  • تلاش برای رفع انواع تبعیض­‌های جنسی، قومیتی و نژادی در جامعه هدف